ORIBI id-solutions: “We varen blind op de adviezen van diz”

Oribi

Klantgegevens op een efficiënte manier verwerken en controleren? Dat kan met ORIBI id-solutions. Het bedrijf creëert software die er specifiek op is gericht om id-verificaties uit te voeren, ongeacht uit welk land iemand komt. diz levert selfservice kiosken aan ORIBI, die worden ingezet op locaties waar mensen zichzelf toegang moeten verlenen. Commercieel directeur Chino Klaverweide-Lorteije vertelt:

Met behulp van biometrische features, zoals bijvoorbeeld gezichtsherkenning, kan de identiteit van burgers, medewerkers of bezoekers gecontroleerd worden. Toen we aantal jaar geleden tijdens een project met een autodealer het idee kregen om onbemand auto’s te gaan leveren, zijn we in contact gekomen met diz. We wilden kijken of het mogelijk was om de baliemedewerker te vervangen door software, en diz heeft ons bij dat project voor het eerst geholpen.”

AET

“Het grootste en meest leuke project in samenwerking met diz is voor AET (Antwerp Euroterminal) in België geweest. Chauffeurs (zo’n 200 per dag) komen hier aan en moeten zichzelf kunnen identificeren voor ze verder Europa in mogen. Vroeger werd zo’n controle gedaan door een receptionist of een portier, nu doet de selfservice kiosk dat. Het systeem is ontzettend uitgebreid. Chauffeurs selecteren eerst hun eigen taal en krijgen ook de verdere ondersteuning in hun moedertaal te zien en te horen. Vervolgens wordt hun paspoort gescand en gecontroleerd op echtheid, wordt er een foto gemaakt en tot slot wordt een toegangsbewijs geprint.

Overal is over nagedacht, zowel door ons als door diz. De kiosken moesten bijvoorbeeld worden voorzien van een opening voor een printer, maar als je het papier moet vervangen moet ook dat makkelijk te doen zijn. Het is fijn als je wat dat betreft op één lijn zit met elkaar.”

Blind varen op de adviezen van diz

“Wij varen sowieso blind op de adviezen van diz-directeur Bas Hillen. Hij informeert ons altijd goed over waar hij naartoe wil met zijn productlijn, en dat zorgt ervoor dat we zo nu en dan van model wisselen. Zo maken we nu gebruik van de laatste, meest moderne versie.

De wereld van id-solutions is klein, en wij raden diz dan ook regelmatig aan collega’s aan. Als we iets nodig hebben, weten we diz altijd te vinden, dat is een prettige gedachte.

Als ‘verbeterpuntje’ zou ik diz willen meegeven dat de nazorg soms iets beter kan. Als de kiosken geleverd worden, even checken of nabellen of alles geleverd is zoals afgesproken. Het wil weleens voorkomen dat een onderdeel – een kabeltje bijvoorbeeld – niet helemaal goed geplaatst is, en dat we daarover moeten bellen. Wij hebben handige mensen in dienst, hoor, dus dat is het probleem niet. Maar het scheelt toch tijd als direct bij het plaatsen gecheckt wordt of alles werkt.”

© diz, juni 2016