Logis.P: aanmeldzuilen voor het Jeroen Bosch Ziekenhuis

Maatwerk zuilen in het Jeroen Bosch Ziekenhuis

Logis.P is een toonaangevende vernieuwer op het vlak van patiëntenlogistiek. Het bedrijf levert software aan onder andere ziekenhuizen. Bezoekers kunnen zich bijvoorbeeld zelf melden bij een (door diz geleverde) zuil, waardoor de wachttijd afneemt en bezoekers sneller kunnen worden geholpen.

Bij Logis.P staan selfservice en hospitality hoog in het vaandel. Directeur Aly van der Vegte: ‘We vragen middels onze software om een stukje zelfredzaamheid van de bezoeker, maar willen daar tegelijkertijd ook iets voor teruggeven. Daarom krijgen ziekenhuisbezoekers een persoonlijk overzicht als ze zich aanmelden bij een zuil. Ze worden verwelkomd bij hun naam, er wordt verteld naar welke verdieping/kamer ze mogen gaan en ze krijgen een geprinte routebeschrijving mee. Dat stukje hospitality – als aanvulling op de selfservice – is voor Logis.P ontzettend belangrijk.’

Logis.P en diz

‘De samenwerking met diz begon eind 2010’, vertelt van der Vegte. ‘We zochten iemand die met ons een groot project aan wilde gaan voor het Jeroen Bosch ziekenhuis. Dat moest snel en vakkundig, en via internet kwamen we bij diz uit. Zij maken zuilen op architectniveau en voor dit project hadden we een vrij ‘vreemd’ model nodig. diz bleek precies wat wij zochten. Binnen korte tijd werden zo’n 70 tot 100 gele zuilen geproduceerd en de samenwerking verliep erg goed. Sindsdien komen we voor veel van onze projecten, klein of groot, terug bij diz voor een zuil.’

Voor Logis.P ontwerpt diz voornamelijk modulaire zuilen. Deze basiszuil is zo opgebouwd dat kleine wijzigingen eenvoudig zijn toe te passen. Zo kan er bijvoorbeeld een barcodescanner of bonprinter aan de zuil worden toegevoegd als blijkt dat daar vanuit de klant vraag naar is.

Ervaring met diz

Van der Vegte: ‘Wij zijn erg tevreden met onze samenwerking. De mensen bij diz zijn vakkundig, denken met ons mee en leveren zuilen van zeer goede kwaliteit. Als we bellen, krijgen we vrijwel altijd dezelfde mensen aan de lijn. Dat is fijn, want zij weten over welk project het gaat en kunnen ons goed helpen. Soms moet een zuil vrij snel geleverd worden, en diz zorgt er dan voor dat dit kan. We voelen ons serieus genomen.’

Volgens van der Vegte zijn een paar projecten haar goed bijgebleven. ‘Ik had in eerste instantie een hard hoofd in het grote project voor het Jeroen Bosch ziekenhuis. Er zouden gele – enigszins rare -zuilen komen waarvan ik dacht: dat komt nooit goed. Uiteindelijk zijn het heel leuke zuilen geworden die precies passen binnen het ontwerp van het ziekenhuis. Voor een aantal Isala klinieken hebben we robuuste, modulaire zuilen laten ontwerpen, ook deze zijn erg mooi.’

Zijn er ook verbeterpunten? ‘Het komt wel eens voor dat we meerdere opdrachten in één keer krijgen’, vertelt van der Vegte. ‘Wij vragen dan offertes op en de prijzen onderling willen nog wel eens verschillen. Dit heeft bijvoorbeeld te maken met het uitbreiden van de zuil (met meerdere componenten, red.) of kleine aanpassingen. Hierdoor heeft een bepaalde zuil eigenlijk nooit één prijs, en dat is soms lastig uit te leggen aan terugkerende klanten. Dit zou in de offerte beter kunnen worden toegelicht. We krijgen die toelichting natuurlijk wel als we erover bellen, maar dat kost toch weer tijd.’

En verder…

Van der Vegte zou diz zeker aanraden aan haar klanten. Sterker nog: dat doet ze al. ‘Het fijne aan diz is dat zij ons omgekeerd ook helpen. Als zij worden ingeschakeld door een bedrijf dat wil werken aan de zelfredzaamheid van hun klanten, tippen ze ons, want wij hebben daar de software voor. Dat maakt de samenwerking alleen maar prettiger.’

© diz, augustus 2015