Shop-in-shop zuil voor Didi Fashion

Begin 2015 opende kledingmerk Didi haar nieuwe webshop. Daarbij hoorde ook een nieuwe omnichannel strategie: kleding die in de winkel niet meer beschikbaar is, kan direct via de webshop worden besteld en de klant rekent daarna de hele bestelling in één keer af. Een stukje service voor de klant, aldus ICT-manager Wilco Nierop. In samenwerking met diz ontwierp Didi losstaande zuilen, die naar verwachting vanaf september in alle negentig filialen zullen worden uitgerold.

“De klanten van Didi bestellen vaak setjes. Een broek en een trui die bij elkaar horen bijvoorbeeld. Als de broek uitverkocht blijkt te zijn, is dat dankzij de zuil in de winkel geen reden meer om dan van de hele outfit af te zien.”

“In eerste instantie konden klanten een eventueel uitverkocht artikel bij onze kassadames bestellen, maar dit leverde vaak lange wachtrijen op. Aan één kassa werd afgerekend, besteld en ingepakt; dat moest anders. Via een relatie zijn we toen met diz in contact gekomen. Na het eerste gesprek was het idee voor vrijstaande zuil eigenlijk al geboren. We begonnen met één zuil voor onze testwinkel in Heerhugowaard, maar als snel stonden in twee van onze conceptstores ook zuilen. De planning is om vanaf september elke vestiging van Didi – negentig in totaal – te voorzien van een zuil.”

Geen pin

“We hebben er heel bewust voor gekozen om geen pinautomaat te installeren in onze zuil. Als een klant nu een kledingstuk in onze winkel koopt en een ander, niet beschikbaar kledingstuk bestelt via een zuil, willen we het makkelijk maken voor die klant. Dus niet: betalen aan de kassa wat je in de winkel koopt, en betalen aan de zuil wat je online bestelt. Klanten betalen nu het hele bedrag direct bij de kassa. Eén kassabon, alle artikelen.
diz dacht heel goed met ons mee bij de gesprekken over het plaatsen van een zuil. Zo raadde directeur Bas Hillen aan om voor een scherm in portrait modus te gaan, een staand scherm dus. Op die manier kun je veel meer informatie kwijt op je scherm, iets waar we zelf nog niet over na hadden gedacht.
Uiteindelijk hebben we gewoon voor een standaard model gekozen, model diz1122. Omwille van de prijs, maar ook omdat–ie gewoon voldoet aan onze eisen en andere retailers er goede ervaringen mee hebben. Ook vindt ons winkelpersoneel deze zuil heel prettig werken.
diz’ directeur Bas Hillen weet wat dat betreft goed waar hij het over heeft. Hij gebruikt zijn referenties goed, en dat is in de wereld van retail heel waardevol. Deze tak leunt erg op ervaringen van anderen.”

Meedenken

“Het fijne aan diz is dat er wordt meegedacht. We hebben tijdens een van onze gesprekken aan diz voorgesteld om scanners te plaatsen op de plek waar normaal pinautomaten zitten. Stel dat een blouseje bijvoorbeeld niet meer in de goede maat in de winkel hangt, dan kan een klant via de scanner direct bij de zuil de juiste maat bestellen. Diz ging gelijk met dit voorstel aan de slag.
Daarnaast willen we heel specifieke software gaan inbouwen in al onze zuilen. Als een zuil in een winkel problemen heeft – waar dan ook in Nederland – willen we dat er vanuit ons hoofdkantoor kan worden gekeken naar het probleem. Hulp op afstand, dus. diz geeft dan eerlijk toe dat ze niet vaak met zulke specifieke software werken. Ze gaan wel op zoek naar een oplossing, maar blijven ook eerlijk naar ons, en dat waarderen we zeer.”

© diz, augustus 2016